Mama/nauczycielka z bombowymi pomysłami…

Chciałabym przedstawić użytkownikom tej strony Panią Izabelę Izdebską. Pani Iza jest mamą niespełna dwuletniej Zosi. Prócz tego prowadzi zajęcia dla dzieci (4-6 lat) w Ognisku Polonijnym w Genewie.

Poniższy opis zajęć może posłużyć za przykład pomysłowości, metodycznej harmonii i poczucia estetyki. Mogą zeń skorzystać nauczycielki, ale i mamy pracujące z jednym dzieckiem. Korzystajcie, prosimy!

 

Ptasie radio

 http://zosiamosia.blogspot.com

 

Kolejna odsłona warsztatów polonistycznych – „Ptasie radio” Juliana Tuwima.

 

 

 

 

 

Na początku przypomniałam dzieciom kim był Julian Tuwim i przeczytałam „Ptasie radio”. Następnie próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania, nad którymi miały dyskutować ptaki w czasie audycji: co świtem piszczy w trawie?, gdzie się ukrywa echo w lesie? jak poznać, kto ptak, a kto nie ptak? Na tym ostatnim zagadnieniu skupiliśmy się na dłużej.

Jak poznać, kto ptak, a kto nie ptak? Każde z dzieci miało wylosować jedną z kart i spróbować odpowiedzieć czy na obrazku jest ptak czy nie (skorzystałam z kart przygotowanych wcześniej przy okazji różnych tematów – do pobrania tu). Następnie zastanawialiśmy się, jakie cechy szczególne mają ptaki.

 

 

 

 

 

 

 

Postanowiłam przygotować karty ze wszystkimi ptakami, jakie zostały wspomniane w wierszu (do pobrania tu). Oglądaliśmy je i nazywaliśmy ptaki, które wzbudziły szczególne zainteresowanie (czyli prawie wszystkie :)). Chciałam w ten sposób pokazać jak wiele jest gatunków ptaków i jak bardzo mogą się one od siebie różnić.

Po części teoretycznej przeszliśmy do zadań. Wybrałam z wiersza kilka najbardziej popularnych ptaków i przygotowałam kolorowanki. Żeby nie było kłótni, każdy miał wylosować sobie jajko ze swoim ptakiem. Dodatkowo próbowaliśmy naśladować dźwięki jakie wydają te ptaki.

Po kolorowaniu robiliśmy zagadki z odgłosami ptaków. Dzieci słuchały trzech odgłosów ptaków i musiały je przyporządkować do odpowiedniego obrazka. Po prawidłowym odgadnięciu czekała na nie niespodzianka. Więcej o zestawie, z którego korzystałam pisałam tu.

Następnie przygotowaliśmy ptaki z origami.

 

 

 

 

 

Instrukcję jak go wykonać znajdziecie tu. Każde z dzieci mogło pokolorować ptaszka według własnego uznania. Wiórki z temperowania kredek wykorzystaliśmy przy kolejnej pracy.

 

 

 

 

Materiały do zajęć:
ptaki – KLT
ptaki – kolorowanka
paw do wyklejania
ptaki i odgłosy – czytanie globalne
budowa ptaka – przetłumaczyłam na polski karty z The Helpful Garden. Gdyby ktoś był zainteresowany, mogę udostępnić mailowo.

 

Powyższy zestaw zabaw i zadań pięknie stymuluje różne sfery rozwoju dziecka. Pozwala poszerzyć zasób wiadomości, doskonalić umiejętność wypowiadania się, słuch, sprawność motoryczną, logiczne myślenie. Zawiera elementy ćwiczeń logopedycznych.

 

Brawa należą się autorce także za stosowanie czcionki Century Gothic, która jest szczególnie przyjazna dla analizy wzrokowej (prócz napisów „ptak”, „nie ptak”) co jest istotne w czytaniu globalnym.

 

Dorzuciłabym jeszcze jakiś element ruchu, ale może był tylko nie wspomniano o nim w relacji.

 

Prosimy o kolejne przykłady ciekawych zabaw i zajęć.