II Konkurs Jesienny – Magdalena Goszczycka

A teraz pora na zaprezentowanie pierwszego materiału konkursowego. Tym razem będzie on dotyczył Jasia (1 rok 9 miesięcy).

Czytanie globalne to dwa rodzaje działań – prezentacja wyrazów oraz zabawy utrwalająco – sprawdzające. Mama Jasia wykorzystuje do utrwalania poznanych wyrazów moment czytania książeczki. Dzieci ogromnie lubią kończyć za dorosłego wers tekstu, zwłaszcza jeśli jest to tekst wierszowany. Jaś zatem podpowiada kończące wers słowo, a mama pokazuje mu je w formie wydrukowanego wyrazu. Popatrzcie: 

[embedplusvideo height=”380″ width=”640″ editlink=”http://bit.ly/1vNZ3KB” standard=”http://www.youtube.com/v/g2FZ8Ls1aQE?fs=1″ vars=”ytid=g2FZ8Ls1aQE&width=640&height=380&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=” id=”ep6436″ /]

K

Zabawa bardzo pomysłowa. Brawo! Troszkę niepokoi mnie fakt, że te zapisane i zilustrowane słowa to czasowniki. Obrazkowy przekaz dla dwulatka MUSI być jednoznaczny i nie budzący wątpliwości. Trudno mi było podejrzeć na filmiku jak zilustrowano słowo „słuchać”, a już zupełnie nie wyobrażam sobie ilustracji do słowa „ufać”. Pani Magdo, za nic  nie umiałabym do „ufania” narysować obrazka. Dlatego w naszym zestawie z planszami ilustrowane są tylko rzeczowniki.

I jeszcze jedno. Kiedy wprowadzamy dziecku czasowniki – lepiej zapisywać je w formie osobowej, nie jako bezokolicznik. Nie „słuchać”, „ufać”, ale „słucha”, „ufa”. Dlaczego? Bo  można je potem wykorzystać do budowy zwrotów i zdań.

Sam pomysł zabawy kapitalny. No i ta atmosfera! Cicho, spokojnie, na luzie, kocisko z boku nasłuchuje czytania Pani Magdy i Jasia. Za ten klimat dostajecie 12 punktów na 10 możliwych!