Portal Logopedia Praktyczna

http://www.logopediapraktyczna.pl/ksiazki-do-nauki-czytania-metoda-globalna-czytam-globalnie-emu-i-dodo/

Polecamy Wam książeczki z serii „Czytam globalnie”, dzięki którym w atmosferze zabawy wprowadzicie Wasze pociechy w świat czytania. Najnowsza z tej serii, której mamy przyjemność patronować, to  „Emu i dodo”. Przeznaczona jest dla dzieci od pierwszego do piątego roku życia. Czytanie globalne to zapamiętywanie wyglądu całego wyrazu, bez  wnikania w jego strukturę. Ta forma nauki czytania zyskała już wielu entuzjastów na całym świecie. Teraz także rodzice polscy mają możliwość korzystania z coraz szerszej gamy pomocy edukacyjnych do nauki czytania globalnego.

Dlaczego seria „Czytam globalnie” to książeczki inne niż wszystkie?

Ponieważ skonstruowana jest w taki sposób, aby ułatwić dziecku odbiór zarówno ilustracji, jak i treści. Nie znajdziesz tu krzykliwych kolorów  i nadmiaru tekstu, które rozpraszają uwagę.  To książeczka do nauki czytania przez zabawę. I już!  🙂

Książeczka bazuje na wyrazach 3-literowych, których obraz zapamiętać jest dziecku  najłatwiej. By ułatwić maluchowi proces zapamiętywania grafiki wyrazu zastosowano odpowiednio dużą czcionkę, bez żadnych ozdobników (szeryfów). Powiększono także spacje między wyrazami, by wyrazy nie zlewały się dziecku w jedną „wstążeczkę”.  Na całą książkę składa się zaledwie kilkanaście wyrazów, powtarzanych często w różnych konfiguracjach, by dziecko szybko zapamiętało ich wygląd.

Fabuła książki jest prościutka, chodzi tu bowiem nie o treść lecz krótkie, łatwe do zapamiętania, często powtarzane wyrazy. Za to ilustracje są zabawne i dynamiczne.

Jak bawić się z dzieckiem w czytanie z książeczką „Emu i dodo”?

Książeczka adresowana jest do dzieci w wieku 1-5 lat. Najmłodsze będą oglądać obrazki i słuchać, jak czyta dorosły. Będą także uważnie przyglądać się wyrazom wskazywanym przez dorosłego. W ich pamięci utworzą się obrazy czytanych przez dorosłego słów. Starsze dzieci (dzięki częstym powtórzeniom wyrazów w tekście) szybko zapamiętają, co który wyraz znaczy. Zwykle po kilku sesjach dziecko próbuje odczytywać tekst samo.

Ważne: czytając dziecku tekst – wskazujemy czytany wyraz, by kojarzyło wygląd z jego brzmieniem. Dlatego najlepiej czytać powoli, ale płynnie.

Najważniejsze jest to, aby czytanie było przyjemnością i zabawą, a na pierwsze efekty nie trzeba będzie długo czekać. Jak często czytać? Tak często, jak macie na to ochotę!  To ma być przyjemność, zabawa, a nie musztra 🙂

Konstrukcja książeczek z serii „Czytanie globalne”

Po otwarciu książki po lewej stronie znajdujemy obrazek, a po prawej – wyraz lub  zdanie opisujące go. Króciutkie słowa łatwo zapamiętać. Ta prosta konstrukcja ułatwia dzieciom dostrzeganie, wzrokowe zapamiętywanie oraz kojarzenie obrazu z odpowiadającym mu dźwiękiem.

Dodatkowo u dołu każdej strony ze zdaniami znajduje się margines, a pod nim nowo wprowadzone wyrazy. Nowe wyrazy można wydrukować w dużym formacie, bezszeryfową czcionką (np. Arial, Century Gothic) i powiesić w jednym lub kilku miejscach w domu  (np. w pokoju dziecka, w miejscu, gdzie często się bawi), dla utrwalenia.

Niektóre wyrazy nie są traktowane jako nowe, ponieważ były wprowadzone we wcześniejszej części. Dlatego też zaleca się, aby książeczki wprowadzać zgodnie z ich numeracją („Jaś i Maja” cz. 1, „Emu i dodo” cz. 2.; kolejne tytuły w przygotowaniu).

Jak działa czytanie globalne?

Dzieci czytające globalnie najpierw zapamiętują cały wyraz (bez dokonywania analizy wzrokowej i słuchowej). Po pewnym czasie zaczynają dostrzegać, że wyraz nie jest jednolitą całością i rozpoznają pojedyncze litery składające się  nań oraz odpowiadające im dźwięki (głoski). Każdy z tych etapów nauki jest bardzo ważny w drodze do czytania nowych, nieznanych dotąd dziecku słów. Więcej na ten temat znajdziecie w naszym dziale „Czytanie globalne”.

Jak wczesna umiejętność czytania wpływa na rozwój dziecka?

Wczesna umiejętność czytania doskonali ważne procesy umysłowe, takie jak: uwaga, pamięć spostrzegawczość, umiejętność analizy i syntezy wzrokowej. Wczesne czytanie, o ile jest kojarzone z zabawą i radością pomaga dziecku w atmosferze zabawy przejść do czytania prawdziwego. Poza tym rozbudza miłość do książek i jest wspaniałą okazją do bycia razem.

Zatem zachęcamy do zabawy w czytanie! 🙂