Oj, oj, to przecież środa. Zapomniałabym o jazzowance!

171 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Jak konik dwulatkowi pomaga w czytaniu – Bartek (2 lata)

Spójrzcie. Wystarczy zaprosić do zabawy maskotkę i już mamy pozytywne emocje. Jak to pomaga w nauce!

145 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Jeszcze słabo mówię, ale świetnie czytam! – Zuzia (2 lata 3 miesiące)

To jeden z moich ulubionych filmów. Zuzia jest dziewczynką pełną temperamentu, co przejawia się także w zabawach w czytanie.

Aby dostarczyć dziewczynce pozytywnych emocji i urozmaicić zabawę mama wykorzystała pomysł z przerzucaniem plansz pod drzwiami. Popatrzcie jak to działa i bawcie się świetnie razem ze mną… 😊

PS. Aktualnie Zuzia skończyła pierwszą klasę. Jest molem książkowym i pani bibliotekarka oznajmiła mamie, że wkrótce w bibliotece zabraknie książek dla Zuzi.

265 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Gorąco. Popatrz uważnie, co dajesz dziecku do picia

Czytaj dalej

213 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Czytam globalnie, myślę logicznie i utrwalam niełatwe pojęcia – Alicja, 3 lata 6 miesięcy

W sezonie ogórkowym odświeżam niekiedy dawne filmiki. Na dzisiejszym możemy zaobserwować jak mała dziewczynka nie tylko pięknie czyta globalnie – jej aktywność jest dowodem na to, że rozumie pojęcia „nad”, „pod”, „wyżej”, „niżej”, „obok”. Dziecko utrwala te pojęcia mimochodem, wykonując polecenia mamy.
Wielkie brawa dla małej Ali!

462 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Kreatywność na szóstkę!

Z takim pomysłem jeszcze się nie zetknęłam. Autorem „komputerów” jest jeden z synów p. Ani Pierzchały. Jak dla mnie – bomba!
P. Ania pisze:

Korzystanie z komputera jest świetne ale tylko wtedy kiedy ma się taki sprzęt. Posiadamy kilka wersji. Przygodówki, detektywistyczne, a prezentowana to obrona Warszawy podczas powstania.

180 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

KONKURS

Dlaczego tu zaglądam?

Zdecydowałam się na ostatni przedwakacyjny konkurs. Temat jest prosty. Należy napisać dlaczego zaglądasz na tę stronę.

Czytaj dalej

519 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Przerwałam zabawy w czytanie – co teraz będzie?

Ano, nic! Nie raz i nie dwa pisałam, że lepsza dla procesu czytania globalnego jest przerwa niż skrupulatne przestrzeganie codziennych sesji (ambitni rodzice robią ich nawet po kilka).

W zabawach w czytanie najważniejszy jest KLIMAT tych zabaw, nie SYSTEMATYCZNOŚĆ. Potwierdzają to doświadczenia moje, potwierdzają rodzice.

Czytaj dalej

954 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Jak należy prawidłowo czytać globalnie – Alicja Sz., 3 lata 10 miesięcy

A to jeszcze jeden przykład (starszego nieco dziecka), które czyta książeczkę do globalnego tak jak czytana być powinna – ze wskazywaniem czytanych wyrazów.
Zwróćcie uwagę na to jak Alutka pięknie moduluje głos.

984 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Pippi – skąd pobrać książeczkę?

Książeczkę do czytania globalnego „Pippi” można pobrać i wydrukować sobie z zakładki Pomysły.

550 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Czy wszystkie dzieci kochają czytanie globalne?

I tu mogę Państwa zaskoczyć. Otóż – nie. Często sami rodzice swoją postawą zniechęcają dzieci do tych zabaw. Jeśli są one statyczne, zbyt częste, zbyt długie (bywają mamy, które „cisną” małą ofiarę: – Jeszcze tylko powiedz co jest tu i będzie koniec… a koniec wcale nie następuje), nudne, bez ruchu – dzieci szybko zniechęcają się i uciekają na widok plansz.

Ale bywa i tak, że rodzic przestrzega wszystkich żelaznych zasad. Zabawy są krótkie, wesołe, dziecko nie jest  zmuszane do częstych, nużących sesji, a i tak nie wykazuje wobec nich entuzjazmu. I co wtedy?

czyt Czytaj dalej

2,040 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | 6 komentarzy

Czytanie globalne – co to takiego?

(5)

I tutaj dotykam kolejnej kwestii. Psycholodzy i pedagodzy amerykańscy, konstruując serie książeczek do nauki wczesnego czytania, stosują często nonsensy i absurdy. Dzieci uwielbiają nonsensy! Dlatego układajcie zabawne, absurdalne, nonsensowne zwroty, zachęcajcie dzieci, by układały je same. Śmiejcie się razem, śmiech pomaga w nauce!

Girl reads book

Girl reads book

Czytaj dalej

2,240 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Czytanie globalne – co to takiego?

(4)

Mimo, iż Domanowie zalecają w swej książce stosowanie regularnych, codziennych a nawet kilkakrotnych w czasie dnia sesji, widnieje w niej i takie zdanie: „…dziecko powinno być karmione nową wiedzą w tempie określonym przez jego szczęśliwe łaknienie”. Ćwierć wieku doświadczeń ze stosowaniem globalnego czytania wśród polskich dzieci dowiodło, że regularność i systematyczność nie są w tym procesie najważniejszymi cechami.

Czytaj dalej

2,320 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | 2 komentarze

Czytanie globalne – co to takiego?

(3)

Jak się w to bawić?

„Wchodzę w to” – decyduje mama/tata/ciocia/babcia czy pani w przedszkolu. I co dalej?

To, co napiszę, dotyczy dzieci w wieku przedszkolnym, z takimi bowiem pracowałam od momentu podjęcia decyzji o przetransponowaniu metody Domanów na grunt polski. Wiem, że z powodzeniem można ją stosować już u  rocznych dzieci, a także niemowląt. Naturalnie, niemowlak nie odczyta wyrazu na planszy, ale zachęcony słowami: – Pokaż gdzie kot? A gdzie oko? – wybierze spośród 2, 3, 4 plansz tę właściwą.

Czytaj dalej

2,550 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Czytanie globalne – co to takiego?

(2)

Przypomnijcie sobie swoje długie i żmudne ćwiczenia, którymi okupiona była nauka czytania. Trwała ona z reguły cały rok, a i potem należało jeszcze doszlifować technikę, by czytać płynnie. Zabawa w czytanie globalne pozwala znacznie skrócić okres ćwiczeń, a samo „wejście w czytanie” odbywa się bezboleśnie, z radością, i nie wiadomo kiedy.

Czytaj dalej

1,984 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Czytanie globalne – co to takiego?

Co jakiś czas zamieszczam tekst o tym czym jest i na czym polega czytanie globalne. To dla nowo przybyłych użytkowników strony i gwoli przypomnienia sobie przez tych, którzy od jakiegoś czasu tu zaglądają. Dziś odcinek 1.

(1)

Trochę historii – dwadzieścia pięć lat temu ukazała się w Polsce książka Glenna i Janet Domanów „Jak nauczyć małe dziecko czytać”. Autorzy opowiadali w niej, jak prosto, łatwo i szybko nauczyć czytać malucha, który nie zna jeszcze liter. Nauczyciele, psycholodzy, oligofrenopedagodzy – ludzie z branży, jednym słowem – ale i rodzice także, po zapoznaniu się z jej treścią natychmiast podzielili się na zwolenników metody czytania globalnego i jej oponentów. Obojętnych nie spotkałam…

czyta Czytaj dalej

2,742 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | 6 komentarzy

WAŻNE!!

 Rodzice!

Nie uczcie alfabetu 2-, 3- latków. Dzieci w tym wieku MOGĄ nauczyć się liter, ale nie potrafią ich jeszcze złożyć. Kiedy dziecko dojrzeje do poznawania liter samo zacznie się o nie dopytywać.

Kiedy nazywacie litery (starszym dzieciom) pamiętajcie by każda litera brzmiała JAK JEDEN DŹWIĘK! Nie ma litery „ka” jest „k”, nie ma litery „em” jest „m”, nie istnieje litera „jot” tylko „j”. Dzieci uczone alfabetu metodą: a, be, ce, de..itd czytają potem „emaema” zamiast „mama”.

Jeśli chcecie zrobić plansze do zabawy w czytanie we własnym zakresie UŻYWAJCIE MAŁYCH  liter. Piszcie „mama” nie  MAMA. Przecież książki i czasopisma, urzędowe listy i e-maile pisane są małymi, drukowanymi literami.  Duże są niczym nieuzasadnione.  Stosujcie je TYLKO do nazw własnych.

NO A POZA TYM? CÓŻ, POPATRZCIE SAMI, KTÓRY TEKST CZYTA SIĘ ŁATWIEJ?? RÓŻNICE W DUŻYCH LITERACH Z RACJI ICH JEDNAKOWEJ WIELKOŚCI SĄ TRUDNIEJSZE DO WYODRĘBNIENIA.

No a poza tym? Cóż, popatrzcie sami, który tekst czyta się łatwiej? Różnice w dużych literach z racji ich jednakowej wielkości są trudniejsze do wyodrębnienia.

Czytaj dalej

2,475 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

Drobiazg, ale tylko z pozoru…

Kiedy nasz  4-, 5-latek zaczyna przejawiać zainteresowanie literami nic nie powstrzyma go przed atakowaniem klawiatury komputera. Dzieci rwą się do pisania. Nie upatrywałabym w tym niczego złego, gdyby nie fakt, iż nasze klawiatury posiadają jedynie jedną wersję drukowanych liter – litery wielkie. Bywalcy strony wiedzą zaś, że należy propagować małe drukowane litery jako kształty towarzyszące nam na co dzień. Wielkie litery stosujemy na początku zdania i w nazwach własnych.

 

Popatrzcie co dzieje się gdy dziecko chce napisać np. wyraz garnek.

Aby tego dokonać malec musi wybrać na klawiaturze następujące litery:          G – A – R – N – E – K.

A

Czytaj dalej

2,127 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj

W odpowiedzi niektórym rodzicom:

Mit: Dziecko, które czyta zbyt wcześnie  będzie sprawiało kłopoty w pierwszej klasie

Fakty: To niezupełnie mit, bo jest w tym twierdzeniu część prawdy. Ono będzie sprawiało kłopoty. Nie sobie, ale nauczycielowi. Skoro jednak szkoły mają służyć raczej uczniom niż nauczycielom,  można  wymagać  od  tych  ostatnich  odrobiny  wysiłku,  aby  sobie  z  tym
poradzili. Codziennie setki nauczycieli radzą sobie bez trudu z takimi problemami. To ci
nieliczni, którzy nie chcą się wysilać, nawet w najmniejszym stopniu, są w znacznej mierze odpowiedzialni za podtrzymywanie tego narzekania.

 

Czytaj dalej

1,945 total views, no views today

Opublikowano Bez kategorii | Skomentuj